Dunlop Sport BluResponse

Dunlop Sport BluResponse

Początki opony Dunlop Sport BluResponse

Prototyp modelu został zaprezentowany już w 2012 roku. Był on określany jako opona klas A-A. Jean-Pierre Jeusette, dyrektor Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu, powiedział, że ostateczny produkt w wielu elementach różni się od pierwowzoru. Przedstawiciel koncernu argumentował, że trudno jest wyprodukować oponę, które będzie miała najwyższe oceny we wszystkich aspektach systemu etykietowania opon bez znacznego pogorszenia innych kluczowych osiągów. 

Jest to potwierdzenie tego, o czym pisaliśmy na Oponeo.pl już w zeszłym roku w artykule "Etykiety na oponach - pytania i odpowiedzi". Na etykietach wyróżnione są 3 cechy opony, a kluczowych osiągów możemy wyróżnić co najmniej kilka lub kilkanaście (Goodyear/Dunlop mówi nawet o 50-ciu).

Sanjay Khanna, dyrektor zarządzający marki Dunlop wyjaśnił, że "nie byłoby Dunlop, gdybyśmy nie koncentrowali się na ogólnej jakości". Etykiety są ważne, ale dobra opona cechuje się dobrymi parametrami we wszystkich ważnych obszarach, nie tylko tych wyróżnionych na etykietach.

Fakt, że model Sport BluResponse na etykietach ma w większości przypadków klasę A przyczepności i klasy B-C w oporach toczenia przy zachowaniu wysokiego poziomu reszty osiągów może być dla firmy Dunlop powodem do dumy. To, że nie udało się osiągnąć oporów toczenia klasy A nie jest w tym przypadku żadną ujmą. Wręcz przeciwnie - świadczy o przyłożeniu się także do innych ważnych cech opony. Dodatkowym argumentem przemawiającym na jej korzyść jest to, że model BluResponse jest naturalnym następcą często nagradzanej w testach opon Dunlop SP Sport Fast Response.

Opona jest reklamowana hasłem "All grip, no compromise" - "Maksymalna przyczepność, bez kompromisów". Hasło to bardzo wyraźne pokazuje strategię marki Dunlop. Żelazna zasada mówi, że każda dobra opona jest pewnym kompromisem osiągów. Dunlop mówiąc o "braku kompromisu" chce pokazać, że ma zamiar wyznaczać nowe kierunki rozwoju opon - produkować modele, które będą doskonałe we wszystkich kluczowych obszarach bez godzenia się na żadne kompromisy. Firma chce przełamać dotychczas panujące zasady. Czym zatem charakteryzuje się nowa "bezkompromisowa" opona Dunlop Sport BluResponse?


Cechy modelu Dunlop Sport BluResponse

Podczas projektowania swojej nowej opony Dunlop skupił się nie tylko na 3 cechach z etykiet. Wagę przyłożono również do takich cech, jak przyczepność na suchej nawierzchni czy odporność na zużycie.

Opona Dunlop Sport BluResponse była testowana przez niezależny instytut TÜV SÜD w Niemczech i Francji we wrześniu 2012 roku. Sprawdzono rozmiar 205/55R16 91V zamontowany na samochodzie VW Golf. Do porównania użyto czterech modeli opon konkurencji.

Na mokrej nawierzchni doskonale sprawdza się rzeźba bieżnika opony Dunlop Sport BluResponse. Szerokie centralne rowki wydajnie odprowadzają wodę skutecznie chroniąc przed zjawiskiem aquaplaningu. Testy pokazały, że nowy model Dunlopa jest jedną z najlepszych opon na mokrej nawierzchni - samochód na modelu Sport BluResponse miał średnio o 3 metry krótszą drogę hamowania niż na oponach konkurencji. W sumie model osiągnął średnio 3-procentową przewagę we wszystkich konkurencjach na mokrej drodze. Świadczy o tym klasa A na etykiecie w przyczepności na mokrej nawierzchni.

Równie dobrze wypada Sport BluResponse jeśli chodzi o opory toczenia (klasy B lub C na etykietach). Dunlop pokazał, że nowy model ma o 30% lepsze wyniki w dziedzinie oporów toczenia niż starszy model Fast Response.

Informacje na temat klasy hałasu nie zostały podane, ale producent twierdzi, że również na tym polu opona została ulepszona.


Sportowe dziedzictwo nowej opony Dunlop

Jak już wspomnieliśmy na początku artykułu, Dunlop Sport BluResponse został zaprezentowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Fakt pokazania opony 15-16 calowej w środowisku ekskluzywnych, sportowych aut, które nie mają wiele wspólnego z grupą docelową tego modelu może wydawać się dziwny.

Połączeń należy szukać gdzie indziej...

Dunlop od początku swojego istnienia jest obecny w sportach motorowych. Firma wyspecjalizowała się w wyścigach długodystansowych (najwięcej wygranych w 24h Le Mans). To właśnie z tego typu zawodów firma czerpie doświadczenia, które są potem wykorzystywane przy produkcji opon "cywilnych".

Jeden z tych wyścigów odbywa się właśnie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a konkretnie w Dubaju. Otwarty dla profesjonalistów, pół-profesjonalistów i amatorów, wyścig Dunlop 24h Dubai przyciąga około 100 zespołów z całego świata. Święto motorsportu w Dubaju było doskonała okazją do zaprezentowania opony, która technologicznie wywodzi się z motorsportu.

Wszystkie auta podczas tego wyścigu są wyposażone w opony Dunlop. Inaczej jest na przykład podczas 24h Le Mans. Tam każdy samochód jedzie na oponach innej marki - dostosowanej do charakteru danego auta. W Dubaju startują różne samochody, a opony Dunlop zamontowane we wszystkich z nich muszą zapewniać maksimum osiągów każdemu bez względu na markę, model czy specyfikę. Świadczy to o wysokiej jakości i uniwersalności produktów Dunlopa.

Co można więc powiedzieć o nowym modelu opony Dunlop Sport BluResponse?

Przyglądając się oponie Dunlop Sport BluResponse można zobaczyć, że jest to produkt bardzo dobry, wyznaczający w kierunek rozwoju opon. Nie jest to jednak rewolucja, a raczej dynamiczna ewolucja. Czy opona faktycznie jest "bezkompromisowa" jak podaje producent? Z pewnością technologie rozwiną się jeszcze bardziej i będą powstawać jeszcze lepsze opony, ale Sport BluResponse z pewnością może być zaliczona do opon nowej generacji, które mają wszystkie osiągi na bardzo wysokim poziomie.

Jakimi produktami odpowie konkurencja? Z pewnością równie dobrymi, bo przecież nikt nie chce "wypaść z obiegu". Takim sposobem z roku na rok powstają coraz lepsze opony. Dla nas jest to powód do zadowolenia, bo dzięki temu podróżujemy bezpieczniej i taniej!

Opinie o oponie Dunlop Sport BluResponse

Aktualnie nie posiadamy opinii o tej oponie.

Opona w testach:

© 1998-2017 testyopon.pl