Partnerem strony jest:

Oponeo.pl - Opony online

Opony Michelin

Logo Michelin

Kraj pochodzenia


Marka Michelin wywodzi się z francuskiego miasta Clermont-Ferrand, gdzie posiada ona swoją siedzibę główną. Jest to obecnie największy w Europie i jeden z największych na świecie producent opon, którego produkty znane są we wszystkich krajach. Przedsiębiorstwo wydaje również papierowe mapy i przewodniki turystyczne dla osób zmotoryzowanych.

Historia Michelin

Générale des Établissements Michelin została założona w 1889 roku przez dwójkę braci. André Jules Aristide Michelin i Édouard Michelin już w 1891 roku wynaleźli prototyp opony pneumatycznej. Wówczas przeznaczona była ona dla rowerów, ale z biegiem lat rodzeństwo dostosowało jej konstrukcję do potrzeb samochodów.

Początkiem działalności braci było przejęcie już istniejącej fabryki produkującej maszyny rolnicze, gumowe kulki, a także uszczelki, wentyle i inne elementy gumowe. Po restrukturyzacji zakładu wprowadzono do niego wytwarzane z kauczuku hamulce, do pojazdów, których opony wykonywano z drewna.

Najważniejszym osiągnięciem zespołu było wymyślenie sposobu, na przyspieszenie procesu wymiany opony z pełnej gumy. Jak się okazało problemem była struktura samego produktu. Firma wprowadziła specjalne połączenie opony z obręczą za pomocą śrubki oraz zacisków, których zadaniem było utrzymywanie wszystkich elementów razem – tak powstały opony typu dętkowego. W ten właśnie sposób udało się doprowadzić do znacznego skrócenia czasu wymiany opon. Cały proces trwał wtedy zaledwie 15 minut. Był to również początek istnienia opon typu dętkowego. Następnym etapem w drodze do osiągnięcia sukcesu na rynku było rozreklamowanie marki. Nie stanowiło to jednak dużego problemu. Szybko wymienialne opony umożliwiły bowiem wygranie kilku znaczących wyścigów, dzięki czemu świat zainteresował się nową technologią. Na początku XX wieku firma utworzyła swoje pierwsze zagraniczne przedstawicielstwo w Londynie. Po wybuchu I Wojny Światowej zaproponowała rządowi francuskiemu wykonanie 100 darmowych samolotów wojskowych. Kolejne sprzedawała w cenie w jakiej zostały wyprodukowane, tym sposobem do końca wojny Michelin zbudował 1884 samoloty.

Po wojnie przedsiębiorstwo skupiło się na zapewnieniu jak największego komfortu podczas jazdy samochodem. Stworzono między innymi pierwszą oponę o metalowym zbrojeniu – Michelin Metalic. Firma zaczęła również coraz więcej inwestować w badania nad nowymi technologiami. Dopracowano opony do samochodów sportowych, osiągających bardzo wysokie prędkości, a także odkryto metodę produkcji, która gwarantowała bezpieczeństwo nawet po złapaniu gumy.

Michelin obecnie

Michelin jest obecnie największą europejską firmą produkującą opony. Oprócz standardowych, przeznaczonych dla samochodów osobowych, sprzedawane są również opony do ciężarówek, maszyn rolniczych, samolotów czy nawet promów kosmicznych. Stosunkowo niedawno przedsiębiorstwo zrezygnowało z produkcji ogumienia do pojazdów Formuły 1. Firma znana jest przede wszystkim z jakości i bezpieczeństwa produkowanych przedmiotów. Cechuje się przykładaniem bardzo dużej wagi do badań, a także komunikacji z klientem. Posiada 3 ośrodki badawcze: we Francji, w Japonii, a także w Stanach Zjednoczonych.

Aktualne dane:

  • ponad 111 700 pracowników;
  • 187 milionów wyprodukowanych opon;
  • 16,5 miliona map i przewodników sprzedanych w 2015 r.;
  • sprzedaż netto: 20,9 mld €;
  • 68 zakładów produkcyjnych w 17 krajach;
  • obecność handlowa w ponad 171 krajach;

Michelin ciekawostki

  • Od 1995 roku Michelin jest właścicielem większościowym olsztyńskiego Stomilu.
  • Filia Michelin w Polsce działa od 1994 roku, była to pierwsza filia Michelin w Centralnej i Wschodniej Europie.
  • Oprócz opon samochodowych Michelin tworzy również mapy i przewodniki.
  • Maskotka i znak rozpoznawczy firmy (ludzik Michelin) nosi imię Bibendum.
  • Firma jest obecna (posiada siedziby, bądź też zakłady produkcyjne) na 5 kontynentach.
  • Misją Michelin jest polepszanie mobilności poprzez wprowadzanie w życie pięciu podstawowych wartości, jakimi są szacunek dla klientów, szacunek dla ludzi, szacunek dla akcjonariuszy, szacunek dla środowiska i szacunek dla faktów.