Oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach

Oznaczenia na oponach to bardzo istotne dane, które powinien znać każdy kierowca. Umiejętność ich odczytywania jest bardzo istotna zwłaszcza, jeżeli mamy w planach samodzielną wymianę ogumienia. Prawidłowo dobrane opony to podstawa bezpieczeństwa na drodze, dlatego warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z typowymi symbolami. Jakie informacje można znaleźć na ścianach opon?

Rozmiar

Jednym z najważniejszych parametrów dla kierowcy jest rozmiar opon – modelu o nieodpowiednich wymiarach zwyczajnie nie będzie można zamontować w konkretnym samochodzie. Na rozmiar opony składają się jej szerokość, profil i średnica. Oznaczone są one za pomocą ciągu cyfr. Typowe oznaczenie rozmiaru opony to na przykład: 195/65R15 91 H. Wartość 195 oznacza szerokość przekroju opony. Zazwyczaj podaje się ją w milimetrach i dotyczy opony zamontowanej oraz napompowanej. Liczba 65 oznacza profil opony podawany w procentach. Wyraża ona stosunek wysokości opony do szerokości jej bieżnika. Ostatnia wartość – 15 oznacza średnicę opony i jest podawana w calach.

Data i miejsce produkcji

Na ścianach bocznych opon znajdują się dane o dacie ich wyprodukowania. Przykładowe oznaczenie, które informuje o tych parametrach, to: DOT J3EX 4214. Trzy albo cztery cyfry umieszczone na końcu tego znaku pozwalają dowiedzieć się, kiedy opony zostały wyprodukowane. Jeśli widać tylko trzy cyfry, ogumienie powstało przed 2000 r. W przypadku czterech cyfr na końcu znaku DOT można mieć pewność, że opony wyszły z fabryki po 2000 r. Miejsce produkcji w większości wypadków zapisywane jest w języku angielskim, np. Made in Germany.

Pierwsze dwie cyfry w znaku DOT oznaczają tydzień, w którym wyprodukowano oponę, a dwie ostatnie – rok. Rozpatrując przykład DOT J3EX 4214, widać, że model ten powstał w 42. tygodniu 2014 r. W przypadku trzycyfrowego znaku pierwsze dwie cyfry również wskazują na tydzień produkcji, a ostatnia na konkretny rok z lat 1980-1999. Dla rozróżnienia opon wyprodukowanych w latach 80. i 90. w tych pierwszych stosuje się dodatkowe oznakowanie w postaci trójkąta.

Typ opony

Opony zimowe różnią się od letnich konstrukcją i materiałami, z których są wykonane. W przypadku opony przeznaczonej do jazdy po śniegu można zaobserwować o wiele więcej nacięć i rowków, które umożliwiają lepszą przyczepność do zaśnieżonej powierzchni. Różnice tkwią nie tylko w budowie, ale również w składzie poszczególnych opon. Letnie zawierają kauczuk i sadzę, natomiast zimowe wzbogacone są dodatkowo dużą ilością krzemionki. Informacja o tym, czy opona jest letnia, czy zimowa, to podstawa dla każdego właściciela samochodu. Jeżeli chcemy mieć pewność, że dana opona należy do zimowych należy odszukać symbol płatka śniegu na tle szczytu górskiego. Samo oznaczenie M+S nie oznacza, że dane opony są zimowe bo mogą być to równie dobrze opony letnie, które będą wyposażone w bieżnik, który lepiej radzi sobie z odprowadzaniem błota oraz śniegu.

Indeks nośności i indeks prędkości

Kolejne oznaczenia, których nie sposób pominąć, to indeks nośności i prędkości. Pierwszy mówi o maksymalnym obciążeniu, które jest w stanie znieść dana opona. Drugi podaje informacje o najwyższej dopuszczalnej prędkości. Przykładowe oznaczenie to na przykład 99S – wartość 99 jest tu symbolem nośności i informuje, że najwyższe obciążenie, jakie może wytrzymać opona, to 775 kg. Symbol S to z kolei indeks prędkości, który mówi, że najwyższa osiągalna prędkość wynosi 180 km/h. Znajomość powyższych oznaczeń może być bardzo pomocna przy samodzielnym zakupie opon. Pamiętajmy jednak, że w kwestii wyboru określonych modeli warto wziąć pod uwagę również zalecenia producenta samochodu.

© 1998-2017 testyopon.pl